Winterwedstrijden 2024-2025

Het is niet zo heel gebruikelijk binnen de Nederlandse H boot eigenaren, maar ook in de wintermaanden kun je een heel leuke competitie varen op verschillende meren of plassen in het land.

Wij zijn zelf lid van watersportvereniging Braasemermeer, hier wordt ieder jaar een wintercompetitie gevaren in verschillende sportboot klasses. Als wij meevaren is dat onder de SW handicap. Harstikke leuke verzameling sportieve schepen in verschillende klasses. Max funs, Kolibli, Laser maxi’s, j22 en Marieholm if. De laatste groep schepen verdeeld de winter competitie over 2 meren. Het ene jaar op de Braassem, dan andere op de Kaag.

Vorig jaar hebben wij voor het eerst meegevaren op de Kaag, bij de Koninklijke (ja,ja) watersportvereniging de Kaag. We gingen eigenlijk mee om in een groter veld mee te varen met de Marieholms, maar werden ingedeeld bij de snelle SW. Allereerst een klein beetje overweldigd door de uitstraling en de rijke historie van deze club maakten wij ons klaar voor de eerste van twee races die dag. Ze varen daar niet een traditionele up-down wind baan, maar varen zo veel mogelijk op en downwind rakken over het hele meer. Alles rondom een groot eiland in het meer. Ook starten zij altijd vanuit de starttoren op de wal, ongeacht de wind. Voor ieder windrichting is er een andere banenkaart. Best wel een puzzeltocht, en ook verrassend om bij de eerste keer starten voor de wind onder spi te vertrekken. Binnen de snelle SW waren twee H boten en een J22 de kleinste, en minst bemande schepen. Als er dan zo’n schip met een paar metertjes meer onder spi achter je opduikt voel jij je het toch wel direct echt een kleintje. Toch is het gelukt om heel aardig mee te komen, en hebben we vaak heel leuk gevaren. Wat op de Kaag een bijzondere bijkomstigheid is dat er tussen twee races een pauze op de wal is voorzien. Ja en die kaagmensen eten natuurlijk geen broodje kaas, maar hele lekkere erwtensoep met roggebrood en spek of belegde broodjes. Daar mag je natuurlijk ook je eigen boterhammetje naast eten hoor. Na de races altijd een gezellig samenzijn, met om de maand een prijsuitreiking. Bijna iedere keer hapjes van een sponsor of boot, leuke prijsjes van sponsors een op de nieuwjaarsreceptie proosten op kosten van de club. Je gaat er natuurlijk niet speciaal voor, maar het is wel leuk. Al met al een geslaagd winterseizoen.

Voor het seizoen 2024-2025 was het plan om weer gewoon op onze eigen Braassem mee te varen. Dit was ook weer het jaar dat de grootste groep Marieholms IF hier mee zou doen. En bovendien, Heleen zou een cursus doen precies op de dagen dat er op de Kaag zou worden gevaren. Prima geregeld dus.

Totdat ik op een maandag morgen nog eventjes langs Sail Specials in Leiderdorp de meest complete en gezellige watersportwinkel uit de regio langsging. Altijd word je daar vrolijk en enthousiast ontvangen, maar deze keer kreeg ik wel een extra enthousiaste begroeting. Lisbeth ontving mij met de openingszin, hoi Jan wat goed dat jij er bent, ik moest dit weekeind heel erg aan je denken! Voordat ik hier echt van in verwarring raakte verduidelijkte zij gelukkig haar plan. Zij vaart regelmatig mee in de wintercompetitie als opstapper, maar had nu zin om weer om in haar oude klasse de H boot mee te varen. Of ik Arthur kende, niet dus, Arthur van de Kaag? Met die H boot? Nog steeds geen aansluiting. Arthur heeft dus een prachtige lichtblauwe H boot, en die ligt bij de Kaag sociëteit. En zonder veel aandringen was hij bereid deze voor de wintercompetitie uit te lenen, en evt als hij tijd had even mee te varen. Nu moest ik nog even meedoen, dan waren we met drie H boten. Reinier de Kler vaart in de zomer Yngling, en in de winter H boot. Superleuk plan natuurlijk. Maar ik was al begonnen met de competitie op de Braassem. Ook hadden we de eerste zeildag op de Kaag gemist. Je kunt in ongeveer 1,5 a 2 uur overvaren tussen de havens op de Kaag en de Braassem, afhankelijk van het wel of niet meewerken van de bruggen. Het leek mij te veel gedoe. Heb nog geprobeerd om Lisbeth over te halen naar de Braassem te komen, zonder succes. Denk niet dat het kan lukken.

Maar oké, na een rijtje appjes: kijk eens wat een mooie blauwe H boot, ik kan ook bemanning voor je zoeken en zo voort begin het bij mij toch ook te kriebelen. Het is natuurlijk niet onmogelijk….

Om de interesse te peilen, een appje in de H boot appgroep eruit. Wie kan er een of meerdere data van deze lange lijst datums misschien opstappen op onze boot. Iedereen die wel eens vaker een opstapper heeft moeten regelen weet dat het soms wel een lastige zoektocht kan zijn. Maar niet deze keer. Binnen no time een bericht terug van Jan Nefkens. Deze onverschrokken zeiler heeft al heel veel verschillende schepen gevaren en is nu de eigenaar van de ex-prinsses, een van de mooiste boten van de vloot. Nog niet eerder ontmoet, maar na wat bellen en appen is hij de opstapper geworden die uiteindelijk de hele serie als vaste bemanning is meegevaren. Echt een superfijne combinatie. Toch maar ingeschreven, het iedere keer overvaren maar op de koop toegenomen, wat moet je dan anders op je vrije dag.  Als derde man was er iedere maand een andere opstapper: Ander Vaders, Christiaan Klinkenberg, Marc Prins, Godfried Suik en voor de laatst keer Heleen Dogterom. Ontzettend fijn dat er zo veel mensen zijn die hun tijd en kennis beschikbaar willen stellen om een dagje gezellig mee te varen. En al met al, heel verdienstelijk gevaren. Derde prijs in onze groep! De eerste prijs is traditioneel gereserveerd voor een lokale zeiler met ongelofelijk veel kennis en ervaring op de Kaag. De tweede tot 6e plaats was echt een leuke competie. Zeker leuk dat er ook twee H boten meevoeren. Hopelijk volgend jaar misschien zelfs meer. Vraag mij gerust info als je wilt meedoen.

Jan en Heleen Dogterom

Laat een reactie achter